Výživa dětí a mladistvých

 

·       Dětsky organismus se v mnohém liší od organismu dospělého člověka.

·       Fyziologické nároky rostoucího a dospívajícího organismu kladou rozdílné požadavky na množství a složení stravy.

·       Základní specifikou organismu dítěte je jeho růst a zvětšování tělesné hmotnosti.

·       Intenzita růstu je v jednotlivých fázích vývoje odlišná a podle toho také vyžaduje rozdílný přísun živin.

 

1.   První místo zaujímá přísun bílkovin, které jsou základem struktury tkání.

2.   Z minerálních látek má vysoké nároky na vápník.

3.   Má vyšší nároky na energetickou spotřebu, proto zvyšujeme přísun sacharidů a tuků.

4.   Současně vzrůstá potřeba vitamínů.

 

·       Potravu vybíráme tak, aby nejméně zatěžovala trávení a aby její přísun byl pravidelný a častější.

 

·       Každé období vývinu dítěte i mládeže má své specifické nároky na výživu.

 

q       V období kojení přijímá dítě přirozenou stravu – mateřské mléko. Je-li mléka nedostatek, kojenec se přikrmuje tzv. umělou výživou (upravené kravské mléko). Do šesti měsíců věku dítěte se má přejít na pestrou kojeneckou stravu.

 

q       Batolatům,tj. mezi 1. až 3. rokem života dítěte, se strava přibližuje stravě dospělých.

 

q       V předškolním věku, tj. mezi 3. a 6. rokem života dítěte, se strava přibližuje rovněž stravě dospělých.

 

q       Školní věk, tj. 11. až 15. let,  je velmi dlouhé období. Dětský organismus se vyvíjí bouřlivě a je kritickým obdobím dospívání – puberta. Většina mládeže využívá možnosti společného stravování.

q       Toto období charakterizují některé zvláštnosti, jímž se musí přizpůsobit stravovací podmínky.

q       V počátečním období roste organismus do výšky, později postava zesílí. Zde se objevují výrazné rozdíly mezi pohlavím.

q       U děvčat vznikají nároky na látkovou výměnu mezi 12. – 13. rokem, u chlapců tyto nároky vznikají o něco později.

q       V tomto věku je velmi důležitý harmonický a rovnoměrný rozvoj tělesných a duševních schopností mladého organismu.

q       Po skončení školní docházky se mládež začíná diferencovat podle pracovního zařazení. Jednu skupinu tvoří mladí lidé, kteří pokračují ve studiu, druhou skupinu tvoří pracující dorost.

 

Ø    V tomto období musíme při zajišťování přísunu stravy počítat i s některými psychologickými faktory. Někdy se snaží nesprávně ovlivňovat svou tělesnou hmotnost.